Du har inte lagt till någon profil till din lista. Vill du ha hjälp, ring oss tel. 073-42 04 275
HEM / VÅRA PROFILER / ARBETSLIV / Varg Gyllander
Vad händer när krisen är ett faktum och drevet går? Hur kommunicerar du med dina medarbetare och kunder om du samtidigt står under en omfattande mediabevakning? Att vara föremål för granskning och offentlig misstänkliggörande kan enligt forskning leda till starka stressreaktioner och andra psykiska påfrestningar.
Vanliga reaktioner kan inkludera känslor av utsatthet, ensamhet, skam och hårdhet mot sig själva och andra. Även chefer som inte själva blivit negativt granskade kan påverkas av mediebevakning, och ha tankar om att det kan hända dem nästa gång. I sin föreläsning "När drevet går" delar Varg med sig av sina insikter och erfarenheter från sina närmare två decennium som krishanterare inom polismyndigheten. Han berättar om hur man kan hantera media på ett effektivt sätt i tider av kris och utmaningar, men samtidigt jobba proaktivt så man är beredd om krisen kommer. Han tar upp viktiga frågor som att förstå mediernas roll, dess logik och drivkrafter, att kommunicera tydligt och genomtänkt samt att hantera kriser och svåra situationer professionellt för att värna så väl varumärken som medarbetare.
Att leda i kris är en färdighet som kräver erfarenhet, mod och engagemang men också hjärta. Som chef måste du kunna hantera stress, ta snabba och rationella beslut men också ta hand om dina medarbetare och peka ut en riktning framåt. Kommunikation, kreativitet, empati men också självreflektion är nyckelfaktorer för att lyckas. Men kanske viktigast av allt, att som ledare vara förberedd när krisen kommer. I "Att leda i kris" delar Varg med sig av sina kunskaper och erfarenheter som chef och strategiskt stöd till chefer inom polismyndighetens högsta ledning om hur man leder effektivt, och med hjärtat, i tider av förändring och osäkerhet. Samt hur man kan utnyttja krisens kraft till organisationens fördel och bli den ledare som teamet behöver i svåra tider.
Det är inte frågan om, utan när krisen kommer. Alla organisationer och företag kan i dagens medieklimat drabbas av en förtroendekris. Att vara väl förberedd är avgörande för hur man klarar sig igenom den. En öppen, transparent kommunikationskultur, tydliga roller inom organisationen och en förståelse för vilka kommunikationskanaler som behövs för att nå ut är bra sätt att bygga krisberedskap. Men också ett förstående för hur man kan förutspå att krisen kommer. Varg har, på nära håll, upplevt några av de största kriserna inom polisen under sina sjutton år som strategiskt och operativ krishanterare för myndigheten. Baserat på sina gedigna kunskaper och erfarenheter lär han ut hur man gör en tydlig plan för krishantering, vilka metoder som fungerar och hur man identifierar vilka mål krishanteringen har. Han lägger också stor vikt vid hur den enskilda drabbas av att stå mitt i stormen.
Varg Gyllander har sen 2006 fram tills han slutade hösten 2023 varit verksam som operativ och strategisk krishanterare inom polismyndigheten men inledde sin karriär på 90-talet som journalist på TT och Norrköpings Tidningar Med sin närmare tjugo års erfarenhet av att hantera allt från polisiära skandaler, terrordåd, spektakulära rån till stora förtroendekriser, har Gyllander etablerat sig som en ledande expert inom sitt område. Med utgångspunkt från sina misstag och framgångar delar han med sig av sina kunskaper på ett engagerat och underhållande sätt. Åhörarna får med sig självförtroende och användbara verktyg för att hantera och ibland avvärja annalkande stora som små kriser. Hans erfarenheter kan användas av så väl den lilla föreningen, det globala företaget, myndigheten eller till och med när det krisar i familjen. Utöver sitt arbete som krishanterare är Varg Gyllander också en uppmärksammad författare som har skrivit flera böcker, både skönlitteratur och facklitteratur som blivit översatta till flera språk.
Vi tycker om att dela med oss av tips och råd, artiklar, överraskningar och nyheter. Vi blir så glada om du vill prenumerera på vårt fina nyhetsbrev.
© TALARNAS SVERIGE AB | Om cookies | Sitemap | Mina sidor
Powered by SiteSmart