Du har inte lagt till någon profil till din lista. Vill du ha hjälp, ring oss tel. 073-42 04 275
HEM / VÅRA PROFILER / Leonardo Johansson
Leo Johansson är säljchefen inom B2B som skapat omsättningsrekord på alla de arbetsplatser där han varit ansvarig för försäljningen. Nu är han hyllad föreläsare och coach till säljare och säljchefer. Han är även programledare för Säljpodden, Sveriges största podcast inom försäljning, som lockar över 100 000 unika lyssnare per år.
Leo Johansson har specialiserat sig på hur säljteam kan "skapa sin egen marknad" och hur man får en säljare att inte bara öka antalet bokade besök, utan även många gånger fördubbla sin försäljning. Han har analyserat över 1200 kalla samtal och 700 svenska företags säljprocesser och utifrån det skapat en egen modell för mötesbokning vid namn Trädet. En modell som är strukturerad utifrån psykologin bakom snabba beslut (ja/nej till ett möte) och en mall vid namn SPIANP som bygger på hur säljare kan använda Storyselling för ökad hit rate vid de mer komplexa besluten (ja/nej till en affär).
Efter tre säljchefstjänster inom B2B med omsättningsrekord (Lime CRM, IPQ & Grade) startade Leo sitt eget föreläsnings- och coachingföretag med fokus på säljare och säljchefer. Tidigt i hans karriär fann han en bok som förändrade hans synsätt på försäljning, "The Challenger Sale", som grundades på en analys av över 6 000 B2B säljare. Målet med analysen var att se om det fanns några likheter hos de som oftast presterade bäst inom sälj, oavsett bransch, och det fanns det.
De allra bästa säljarna bemästrar de tre grundpelarna:
1. De levererar värdefulla insikter istället för att fokusera för mycket på detaljer kring produkten/tjänsten.
2. De är experter på att agera som kameleonter och anpassar sin kommunikation och sina argument efter mottagaren.
3. De tar kontroll över sina säljprocesser. Genom rätt typ av delaccepter, muntliga åtaganden och att alltid ha stenkoll på nästa steg i affären.
När Leo analyserade 700 svenska företags säljprocesser såg han att de flesta insikter gick hand i hand med "Challenger". Idag visar han svenska företag hur man gör för att lyckas med försäljningen.
Idag föreläser Leo Johansson om modellen Trädet som är en modell för att boka möten med drömkunderna och om Storyselling för att få en högre hit rate och stänga affärerna snabbare. Hans föreläsningar är uppbyggda på säljhistorier där egna erfarenheter kombineras med erfarenheter från några av Sveriges bästa säljare som intervjuats i de över 200 avsnitten av Säljpodden.
• Anpassning av varje föreläsning utifrån målgruppen han föreläser för genom intervjuer och anonyma enkäter.
• Minst tre superkonkreta tips som kan appliceras i det dagliga säljarbetet dagen efter Leo varit på plats.
• Fokus på beteendeförändring och inte bara inspiration. Vad gör ni efter föreläsningen för att få största möjliga ROI
“Leo är en fantastiskt kompetent person som jag fick upp ögonen för efter att ha gått en ledarskapsutbildning med honom om hur man skapar vinnande säljbeteenden...Han har fått flera av våra medarbetare att märkbart öka sin hit rate i tjänstepensionsaffären. Intäkter värda många hundratusentals kronor för banken och riktigt nöjda kunder." Mary Ibrahimovic - Utbildningsansvarig Tjänstepension & Private Banking på Handelsbanken
“Leo besitter en helt annan kompetens än vad vi gör. Vi DUBBLADE antal bokade möten i säljteamet mot vad vi NÅGONSIN gjort, nästan direkt efter att ha gått igenom hans första föreläsningspaket.” Niklas Nilsson, tidigare säljchef SME på Benify
“Jag var skeptisk till en början. Varit säljare i över 30 år, sålde redan mest på bolaget och tyckte att jag hade ett bra sätt att jobba på. Men efter Leos föreläsningar kunde både jag och mina kollegor nästan trippla vår hit rate i mötesbokningen. Idag har vi 30-50 % hit rate i samtalen.” Niclas Hellström - Säljare Key Logistics
“Efter Leos föreläsningar kunde flera av säljarna snabbt få förkorta sina säljcykler och öka sin försäljning. Vi började ta kontroll över säljprocessen på ett helt annat sätt. Och vinner affärer med fokuskunder som vi tidigare förlorade för att vi inte hade det rätta receptet. Vi behöver snabbt etablera förtroende i våra processer och där är Storyselling en nyckel. Dessutom bokade vi många fler Teamsmöten än vi tidigare gjort. En sak jag verkligen vill lyfta fram är hur otroligt konkret Leo är i sina säljtips jämfört med andra jag tidigare samarbetat med. Stark rekommendation!” Jenny Bjuhr Berggren - Tidigare kommersiell direktör på Svea Solar
Vi tycker om att dela med oss av tips och råd, artiklar, överraskningar och nyheter. Vi blir så glada om du vill prenumerera på vårt fina nyhetsbrev.
© TALARNAS SVERIGE AB | Om cookies | Sitemap | Mina sidor
Powered by SiteSmart