Alla förtroendekriser drivs i och av media. Att drabbas av ett mediedrev kan var förödande för en människa.
Du har säkert sett det. Och kanske förfasats och dömt. Ibland med rätta, men inte alltid. En person i ledande ställning köper sex, ett känt företag använder svart arbetskraft, en kändis drar en lina inför en övervakningskamera, ett företag med miljöprofil dumpar sina produkter i fattiga delar av världen och mycket annat.
I dagens snabba medieklimat med en oändlig mängd sociala medier som emellanåt lever i symbios med traditionella medier spelar det inte någon roll om det är sant eller inte. När historien sprids går det fort och då är de lätt att gripas av panik.
När det bränner till så är det viktigt att vara förberedd, att ha en organisations som agerar intuitivt bortom skrivbordsprodukterna, bortom avancerade teorier, bortom krispärmar med ej uppdaterade telefonlistor och bortom digital system med glömda lösenord. Det uppnås genom att lita på sina medmänniskors och medarbetares förmåga, att leda tydligt och att skapa en stark vikänsla- en familj.
När det briserar måste det dessutom finnas mod och tålamod att göra rätt åtgärder i rätt ordning.
1 Sök objektiv sanning. (SOS) Var ärlig och hård mot dig själv. Nyttja ”djävulens advokat” Vad är sant i det som påstås? Ta reda på fakta och gör det ordentligt. Det finns nästan alltid något som är sant i det som sägs men du måste ta reda på VAD som är sant. Hela sanningen. Det är sedan utgångspunkten för all kommunikation.
2. Organisation Utse de som företräder organisationen och som alltid är tillgänglig internt så väl som externt. Se till att de finns stöd kring den person som får löpa gatlopp och säkerställ stödet både vad gäller det psykosociala som praktiskt. Ta hjälp utifrån. Det går inte att krishantera sig själv.
3 Sätt upp ett mål Ställ dig frågan: Vad ska vi uppnå med krishanteringen? Det är sällan det första du tänker på som är det viktigaste. Att någon är kränkt och vill ha upprättelse är sannolikt mindre viktigt än att rädda varumärke och anseende.
Fyll i formuläret och skicka, vi svarar så fort som möjligt.
Vi tycker om att dela med oss av tips och råd, artiklar, överraskningar och nyheter. Vi blir så glada om du vill prenumerera på vårt fina nyhetsbrev.
© TALARNAS SVERIGE AB | Om cookies | Sitemap | Mina sidor
Powered by SiteSmart