Att lyckas med feedback – en checklista

Annika R Malmberg. I avsnitt 19 av TALARNAS PODCAST refererar Annika R Malmberg till en checklista om hur vi bäst kan lyckas när vi ska ge andra feedback. Här kommer hennes bästa råd om vad man ska tänka på för att budskapet ska landa rätt. Lycka till!

  • Ge människor rätten att vara annorlunda, för de är annorlunda. Kom därför ihåg när du känner lust att argumentera, att alla ser på personer och situationer på olika sätt. Hoppa inte på andra människor bara för att de inte gör som du brukar göra eller tänker som du. Välj dina strider!
  • Var snabb! Vänta inte för länge med att ge feedback och kritik. Ta upp saker direkt. 
  • Skilj på sak och person. Säg aldrig hur någon är, utan kommentera endast vad de gör. Och beskriv gärna hur du skulle vilja att de agerar istället. Det blir konstruktivt och lättare att ta till sig. 
  • Tänk på regeln: Kritik i enrum. Beröm i plenum. Den enda gången det är OK att ge kritik så andra hör är om någon bryter mot en given regel. T ex om någon kommer för sent till ett möte eller gör något annat som vi har bestämt att vi inte gör på vår arbetsplats. 
  • ”Rosa - risa – rosa”. All träningskritik när vi vill hjälpa någon att utvecklas eller klara av något de inte gjort tidigare, behöver vi ingjuta mod i andra och visa att vi tror på dem eller på vår relation. Börja därför alltid att beskriva vad som är bra, och sedan ta upp det som behöver korrigeras/ändras och avsluta därefter med något positivt om deras prestation eller sätt att agera. Byt ut ordet men mot och: ”Jag uppskattar verkligen dig som kollega och därför vill jag ta upp en sak med dig…” eller ”Det var ett imponerande researcharbete du gjort inför den här dragningen. Och just därför tror jag vi ska minska ned antalet PPT-bilder så att inte en del av det viktiga budskapet försvinner bland alla bilder…”
  • Undvik i det längsta kollisioner. Gå inte i konfrontation, debattera inte. Blir det ändå hetsigt, avbryt och säg att ni kan fortsätta vid ett annat tillfälle. Be den andre fundera på vad du har sagt, kanske ser de annorlunda på det när det fått landa lite…. 
  • Undvik att säga ”aldrig” eller ”alltid” när du ska ge någon kritik. Att de alltid eller aldrig gör si eller så. Det är troligtvis inte sant och är väldigt svårt att ta emot som feedback.
  • Be andra om råd och åsikter då visar du att du inser deras betydelse och de kommer att ha lättare att lyssna på dig när du behöver det. 
  • Kom ihåg att också ge beröm och visa uppskattning när någon gjort något bra. Då är det lättare att ta emot kritiken när den kommer. 
  • Visa att du också kan ta emot feedback och kritik. Då kommer andra lättare att kunna lyssna på dig.
  • Var hjälpsam mot andra.
  • Var en god lyssnare. Ställ frågor och var intresserad av dina arbetskamrater eller din partner. Vi lyssnar hellre på dom som visar att de kan prata om någon annan än sig själva.

Önskar du hjälp att hitta en profil?

Fyll i formuläret och skicka, vi svarar så fort som möjligt.

Andra artiklar som du kanske är intresserad av

En hälsning till våra kunder och profiler från skolan i Kenya

Talarnas. När du bokar en talare, föreläsare eller moderator hos oss ger du samtidigt bidrag till ungdomars ut…

Den viktigaste i AI-revolutionen är du

Mats Lewan. Plötsligt känns det som att mänskligheten står inför ett större skifte än på mycket länge. Många är …

Vem är Sveriges bästa talare?

Annika R Malmberg. Vem är Sveriges bästa talare? För många kunder är det här en ganska angelägen fråga. Man vill ju gär…

Bästa tipsen för att bygga framgångsrika arbetsplatser

Peppe Ekmark. Efter en livskris hamnade Peppe Ekmark på en kurs som förändrade hans liv totalt. Det var på den kur…

Stressas vi verkligen sönder och samman av överkrav på jobbet?

Clas Malmström. Chefer anklagas emellanåt för att orsaka psykisk ohälsa hos sina anställda genom att skapa en arbets…

Varaktig motivation, upprepa nyårslöftet varje dag!

Fredrik Sträng. I Storbritannien fann en studie av Bupa.com att cirka 80 % av invånarna ger upp sina nyårslöften red…

Allt skulle bli annorlunda om maskinen inte fick säga ”jag”

Andreas Ekström. Blake Lemoine jobbade med att utveckla språkdatabaser som skickligt och flödande kan svara på frågor…

Alla kan drabbas av ett mediadrev – hur undvika en förtroendekris?

Varg Gyllander. En förtroendekris kan ge skador på dig och din organisation som inte går att reparera eller i alla f…

Tre värderingar du behöver känna till för att attrahera Gen-Z talanger

Sofia Lindman. Gen-Z (personer som vuxit upp efter millennieskiftet, ibland preciserat som personer födda mellan 19…

TALARNAS slår rekord i kundnöjdhet

Vill du boka en av Sverige bästa talare? Eller Sveriges bästa moderator? Välkommen till TALARNAS – m…

Se över ditt personliga bokslut och gör dig själv hållbar inför hösten 2024

Jana Söderberg. När det gäller företagets bokslut så finns det välutbildade revisorer som med förstoringsglas och no…

Talarnas Podcast gästas av Johan A Eriksson

Talarnas. I vår senaste satsning, Talarnas Podcast, ger vi dig en inblick i våra profilers världar, deras unik…

Att våga experimentera i skuggan av oron - för en framtid med AI

Nicholas Fernholm. I en tid präglad av turbulens och osäkerhet, där nyhetsrapporteringar ofta domineras av berättelser …

Bästa tipsen när man bokar underhållning till ett event eller en konferens

John Houdi. Agendan för eventet är satt. Alla powerpoint är klara. Lokal är bokad, inspirationsföreläsaren efter…

Vad ska du med en talarförmedling till?

Talarnas. Det är dags att ordna en konferens. "Vi behöver en föreläsare till medarbetardagarna!” säger någon o…

Hur går det till att boka en talare?

Talarnas. Att förmedla föreläsare, moderatorer och komiker är vardagsmat för oss, men för många av våra kunder…

Så lindrar du oron för framtiden - expertens tre steg

Olof Röhlander. Hösten är i antågande och det har varit ett tufft år för många. Och det finns mycket att oroa sig fö…

Tips och råd för att hantera en orolig omvärld

Annika Dopping. Sedan min TV-serie ”De vise indianerna” visades 1998 på TV4 har indianhövding Chief Oren Lyons besök…

Värderingskultur – tomma ord eller företagets livsnerv?

Mia Hultman. Värderingskulturen avgör vilka beslut du fattar, samt hur du väljer att bemöta medgång, motgång och …

Nå pudelns kärna med hjälp av psykologi

NIklas Laninge. De flesta utmaningar som organisationer brottas med handlar om en enda sak, beteendeförändring:

Vi kan alla kan hjälpa till att förebygga och hjälpa ett utsatt barn

Caroline Engvall, journalist och författare specialiserad på sexualbrott mot barn på nätet.

Proffs i alla lägen

Andreas Ekström. Föreläsare, journalist, författare till åtta böcker, talare i över trettio länder. Jag var inte tala…

Bästa föreläsningen om samarbete

Annika R Malmberg, Talarnas Bästa föreläsningen om samarbete – är den som blir av. För oavsett om du är en utpräglad lagspelare …

Komplimanger skapar stolthet på jobbet

Christina Stielli. Jag ägnar många dagar åt att göra det jag tycker är allra roligast och mest givande: möta arbetsplat…

Bästa föreläsaren om kreativitet och nytänkande

Annika R Malmberg. De bästa nyskaparna är ofta de skickligaste kopierarna. Kreativitet är inte en tävling om vem som är…

Ta reda på hur snabbt du förväntas svara när du fått något nytt

David Stiernholm. De olika kommunikationsverktyg som står till buds när vi mestadels inte träffas fysiskt har verklige…

Hitta jobbarkompisar

Talarnas. Vi blev sugna på att prova Coworking Online. En plats för nätverkande, inspiration och gemenskap. Ma…

Musiken som motar höstmörkret

Tobias Persson. Alltför många dagar startar som gråa Roy Andersson-kulisser och vi fyller själva inte på med någon f…

Hitta de bästa medarbetarna

Sara Jonasson Ginters. Tycker du att det är svårt att hitta rätt kompetens när du ska rekrytera? Då är du är inte ensam. I …

Känn igen en härskarteknik

Sara Jonasson Ginters. Visst är det intressant hur saker och ting ibland verkar sammanfalla på ett inte alls slumpmässigt s…

Omtolka för en ljusare tillvaro!

Hajja Hjärnfokus. Vi befinner oss mitt i en pandemi som verkar ta ny kraft. Det kan kännas segt och ensamt att jobba h…

Släpp kravet att det du säger ska vara perfekt

Anna Bellman. – minska din nervositet och ge presentationer som når fram.

Besegra motivationsbrist och sjunkande resultat

Åsa Degermark. Det råder delade meningar om det fortsatta hemarbetet. Många älskar det, många hatar det, men dom fl…

Hur blir det digitala mötet inkluderande?

Anna Bergholtz. Digitala möten har blivit vardag för oss alla. För mig som är blind och föreläsare samt moderator, ä…

Så lyckas du med det digitala mötet

Talarnas. Vi på Talarnas älskar möten, både när vi möts på plats och när vi möts via webben. Här är åtta av vå…

Bästa tipsen för en föreläsning digitalt

Christina Stielli. Vi vill inte sluta mötas trots att det i många fall inte är möjligt på grund av olika omständigheter…

Ett bra budskap räcker inte i ert digitala event

Antoni Lacinai - föreläsare och författare inom kommunikation, ledarskap, arbetsglädje och kundbemötande, stolt bro…

Så arbetar du effektivare med god struktur

David Stiernholm. När vi startar Talarnas är ett av våra rättesnören att det vi skapar ska vara enkelt - för våra kund…

Bästa tipsen för en hållbar konferens!

Talarnas. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. På Talarnas är det viktigt att vi tar ett ansvar som lö…

Sociala media

”icon””icon””icon”

KONTAKT

Talarnas Sverige AB
Dalsgatan 13
602 32 Norrköping

Tel. 08 410 168 88

E-post: hej@talarnas.se

KUNDCENTER

Om oss
Kontakt
Press

NYHETSBREV.

Vi tycker om att dela med oss av tips och råd, artiklar, överraskningar och nyheter. Vi blir så glada om du vill prenumerera på vårt fina nyhetsbrev.

ANMÄL DIG HÄR

© TALARNAS SVERIGE AB  |  Om cookies  |  Sitemap  |  Mina sidor
Powered by SiteSmart